vrijdag 30 augustus 2013

Mijn eerste home-made Sushi

Een paar dagen geleden kreeg ik de tip om de documentaire Jiro Dreams of Sushi te kijken. Deze documentaire gaat over de 85-jarige Jiro die al 75 jaar lang sushi maakt en  restaurantje heeft met bijna meer michelinsterren dan stoelen in de metrogangen van Tokio. Het is heel indrukwekkend om te zien hoe iemand zo'n passie kan hebben voor zijn werk en voor totale perfectie gaat. Deze film laat zien dat het maken van sushi echt een kunst is. Hij is het zeker waard om te zien.



Na het zien van deze film kan het ook bijna niet anders dan dat je zin hebt om gelijk sushi te eten. Er zijn genoeg mogelijkheden om af te halen of naar een sushi restaurant te gaan, maar ik vond het een perfecte gelegenheid om weer eens wat nieuws aan mijn keuken toe te voegen. Ik besloot me eerst goed in te lezen en toen bleek het lang niet zo makkelijk als wat ik aanvankelijk gedacht had. Er zijn duizenden trucjes om voor de perfecte sushi te zorgen en er zijn ook enorm veel varianten.
Ik heb ervoor gekozen om deze 7 soorten sushi uit te proberen:

- Kappa Maki
- Sake Maki
- Futomaki
- California Uramaki
- Spicy Salmon Uramaki
- Sake Nigiri
- Surimi Nigiri

Sommige waren meer geslaagd dan anderen en er valt nog flink wat te perfectioneren, maar het was zeker lekker! Hieronder de foto's van mijn sushi. Ook het recept voor het belangrijkste onderdeel van de sushi: De sushi rijst. Dit is een erg belangrijke basis, hierna kan je eindeloos variëren met verschillende sushi die je zelf lekker vindt.




Sake Nigiri en Surimi Nigiri

Futomaki

California roll

Spicy Salmon Uramaki



Sushirijst (genoeg voor 4 pers,):

Ingrediënten:
- 500 g sushi rijst
- 750 ml water
- 6 eetlepels rijstazijn
- 4 theelepels suiker
- 2 theelepels zout

- Was de rijst met koud stromend water tot het bijna niet meer wit kleurt
- Giet het water af ten laat de rijst voor 15 min. staan.
- Doe de rijst in een pan met 750 ml water en zet op het vuur. 
- Haal de rijst van het vuur nadat het 15 min echt heeft gekookt.
- Leg een theedoek tussen de pan en de rijst en laat het zo voor 15 min. staan

- Doe de rijstazijn, suiker en zout in een pannetje en verwarm tot alles mooi egaal eruit ziet. Het mag niet koken.

- Doe de rijst in een lage schaal van hout, glas of plastic
- Doe het azijnmengsel erbij
- Blijf de rijst omscheppen tot het kamertemperatuur is. Gebruik hierbij tegelijkertijd een waaier o.i.d. 
- Nu is de rijst klaar voor gebruik en klaar om sushi mee te rollen




Eet smakelijk!!!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten