donderdag 15 augustus 2013

Fiskegrateng in plaats van pinnekjøtt

Gister kwamen mijn ouders en een vriend langs in Utrecht om te komen eten. Ik moest dus eten maken voor vijf mensen in plaats van de gebruikelijke twee. Ik wilde me nog steeds aan mijn Noorse thema houden, maar wilde ook iets echt speciaals maken, niet alweer aardappels met groente in een prutje. Ik besloot dat het pinnekjøtt zou worden. Dit gerecht, letterlijk stokvlees, wordt vaak geserveerd met kerst. Het is echt traditioneel feestgerecht in Noorwegen. Helaas kwam ik er een dag van te voren achter dat het lamsvlees eigenlijk 6 dagen in het zout moet liggen en daarna 30 uur in water moet weken. Dat werd hem dus niet helaas. Ik ga dit tijdrovende gerecht zeker nog een keer maken en dan post ik absoluut het recept.
Maar wat moest ik dan? Noorse zalm maken? In Nederland ben je dan bijna een fortuin (als student zijnde) kwijt als je dat voor 5 personen wilt maken.
Uiteindelijk kwam ik uit op fiskegrateng. Dit is in Noorwegen weliswaar dagelijke kost en niet echt een  feestgerecht, maar het zag er ook wel erg lekker uit. Ik heb het gemaakt met gepofte aardappels en sausje van crème fraîche met bieslook.

Het was een erg leuke avond en iedeen heeft volgens mij ook erg lekker gegeten en zat na het toetje, wat mijn mama had gemaakt, helemaal vol :) Ik heb niet heel precies de hoeveelheden, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen op te schrijven. Hier is het recept:

Fiskegrateng:

Ingrediënten voor +/- 5 personen:
- 500 g Kabeljauwfilet (diepvries is ook prima) of een andere witte vis
- 400 ml melk
- 150 g macaroni
- 1 prei
- 500 g broccoli
- Een handje doperwten
- 3 eieren
- 2 eetlepel maizena
- 2 eetlepels boter + nog iets om de ovenschaal mee in te vetten
- Paneermeel
- Geraspte kaas
- Nootmuskaat
- Zout
- Peper


- Verwarm de over voor op 210 °C
- Kook als eerst de broccoli en de macaroni tot ze gaar zijn. Doe dit in aparte pannen.
- Vet ondertussen de ovenschaal in met boter en snij de prei in ringetjes
- Verhit de boter in een pannetje
-Meng de maizena met de melk en blijf roeren. Wanneer de boter gesmolten is voeg je het mengsel toe met    wat nootmuskaat, zout en peper. Voeg als laatst de eieren toe.
- Als het een mooi mengsel is geworden voeg je de doperwten en de vis toe. Zorg dat de vis in kleine  stukjes is. Voeg daarna ook de prei de broccoli en de macaroni toe en zorg dat alles goed verdeeld is.
-Doe alles in de ovenschaal en strooi de paneermeel eroverheen. Zorg dat alles goed bedekt is.
-Stooi de geraspte kaas er ook overheen en zet de ovenschaal in de oven.
-Na +/- 30 min. de Fiskegrateng klaar!



Gepofte Aardappels:
Ingrediënten:
- 2 Kruimige aardappels p.p. (Bij grote aardappels duurt het langer voordat ze gaar zijn)
- 400 ml Crème fraîche
- Bieslook
- Scheutje citroensap
- Zout
- Peper


-Was de aardappels goed, je hoeft ze namelijk niet te schillen.
-Droog ze goed af met keukenpapier en verpak je goed in alluminiumfolie, er moet geen aardappel meer te zien zijn.
-Leg de aardappels  in de oven op 210 °C-Maak ondertussen het sausje door de crème fraîche, bieslook, citroen, peper en zout bij elkaar te doen.
- Na +/- 60 min. zijn de aardappels gaar. Je kunt dit controleren door met een vork in de aardappels te prikken. Gaat de vork er soepel in en uit, dan zijn ze gaar. Zo niet, dan moeten ze nog even.


Eet smakkelijk!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten