dinsdag 13 augustus 2013

Pytt i Panne

Het eerste gerecht van deze Noorse week: Pytt i panne, letterlijk stukjes in de pan. Voor dit gerecht bestaat eigenlijk geen recept omdat het van oorsprong aan het eind van de week gegeten werd, gemaakt met alle restjes. Alles kan er dus praktisch gezien in. Tegenwoordig kan je pytt i panne ook kant-en-klaar in de supermarkt in het vriesvak vinden, je hebt dan ook allemaal verschillende soorten. Maar daar begin ik natuurlijk niet aan!

Omdat je het dus eigenlijk van restjes maakt hoef je dus ook geen recept te volgen. Toch schrijf ik mijn recept voor pytt i panne hier onder. Als je het zelf wilt maken kan je met alles variëren. Er is maar een ding waar je je eigenlijk echt aan moet houden en dat is: ALLES MOET IN MINI STUKJES. Dit is wat mijn Noorse vriend gister tegen mij zei voordat ik begon met het eten maken: "Wanneer je denkt, oh dit is wel klein genoeg, dan moet het nog 3x kleiner!". Maar als je daar geen zin in hebt zijn grotere stukjes vast ook wel goed, alleen iets minder noors.






Pytt i Panne:

Ingrediënten voor 3/4 pers.:
- 700 g Aardappelen (ik heb kruimige aardappels gebruikt, dan wordt het iets meer een prutje)
- 250 g Catalaanse worstjes (andere worstjes zijn ook prima)
- 250 g Worteltjes
- 2 grote uien
- 4 lente uitjes
- 3 eieren
- 5 plakjes ontbijtspek
- Een grote lepel boursin
- Zout
- Een snufje chilli poeder
- Boter of olie om in te bakken (Zelf vind ik boter hierbij lekkerder)



-Snij de aardappelen, worteljes, uien, lente uitjes en plakjes spek in kleine stukjes

-Doe de aardappelen en de worteljes beide in een aparte pan met wat zout en laat ze koken tot ze goed gaar zijn. De  worteljes zijn het lekkerst als ze echt zacht zijn. Het kan ook samen in de pan, maar dan vallen de  aardappels later uit elkaar, smaakt nog steeds lekker.

-Bak in de tussentijd de worstjes tot ze gaar zijn. Snij ze hierna ook in kleine stukjes.

-Kluts de eieren een beetje los en bak ze. Snij ze hierna in kleine stukjes

-Bak de stukjes spek, lente uitjes en ui tot het er mooi glazig uitziet.

- Verhit boter in een grote bakpan en bak alle ingredienten samen op hoog vuur voor +/- 10 min. Blijven omscheppen. Doe nu ook het zout, de boursin en chilli poeder er doorheen.


Eet smakkelijk!!!

Nog 1 laatste tip: Zorg dat je bakpak groot genoeg is of maak het in etappes ander ziet je keuken er straks zo uit:

                                 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten