donderdag 29 augustus 2013

Aardappelpannenkoekjes

Aardappelpannenkoekjes, een super simpel recept dat eigenlijk van mijn oma komt. Ik ken ze vooral van de vakanties in Griekenland waar mijn ouders ze altijd maakte als lunch om mee te nemen naar het strand. Ik herinner me nog zo goed mijn vader al zwetend in de hete keuken in Griekenland. Meestal was de helft al op voordat we überhaupt op het strand aankwamen. De aardappelpannenkoekjes zijn later of de volgende dag ook lekker maar ze blijven toch het allerbest als ze vers uit de pan komen. "Zo uit het pannetje in het mannetje" zoals mijn vader altijd zei en dat is zeker waar!




Aardappelpannenkoekjes (+/- 10 stuks):

Ingrediënten:

- 1 Kilo Aardappels, vastkokend
- 1 grote ui
- 2 Eieren
- +/- 100 g spekjes
- 1 Handje bloem
- Zout
- Peper
- 1 Eetlepel sambal manis
- Olie om in te bakken



- Schil en rasp de aardappels in een mengkom - Snij de ui in kleine stukjes en doe in de mengkom - Doe de spekjes, eieren, bloem, zout, peper en sambal ook in de mengkom - Verhit olie in een pan en bak de aardappel pannenkoekjes op hoog vuur. Neem steeds ongeveer 1 opscheplepel van het mengsel per pannenkoekje.
Zelf smeer ik er altijd nog een dun(!) laagje sambal op voordat ik ze opeet, maar naturel zijn ze natuurlijk ook erg lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten