woensdag 21 augustus 2013

Oreo cookie taart

Gister kwam mijn taarten-maak-vriendinnetje weer eens op bezoek. Dit was de tweede keer dat we samen een taart zouden maken. Het was tijd voor een Oreo cookie taart. De vorige keer werd het een citroen-merengue taart. Het resultaat zag er echt geweldig uit! Alsof hij zo van de bakker afkwam. Hij smaakte echter te zuur en te zoet tegelijkertijd, een beetje vreemd. Ik ben eigenlijk helemaal geen taarten maker....Veel meisjes bakken als ze klein zijn elke zondag taarten met hun moeder of vader. Dit was bij mij niet het geval, ik heb volgens mij 1x geholpen met het maken van een cake en dat was het. Dit kwam ook omdat we geen goede oven hadden. De eerste echt taart die ik maakte zou een appeltaart moeten zijn, maar werd uiteindelijk meer appel-jamsoep met veel te veel suiker.
Inmiddels woon ik in Utrecht in een typisch studentenhuis met een echt oven! Het enige probleem is dat je niet kan zien hoe heet de oven is, maar dat maakt niet zoveel uit. Nu is het de tijd om mijn taart-bak-skills te ontwikkelen. Ik was altijd in de veronderstelling dat taarten bakken iets was waar je goed in was of een totale mislukking in was. Met deze taart heb ik (samen met Kora) wel bewezen dat taarten bakken iets is wat je ook echt kan leren, want hij was overheerlijk! Na één hap zit je wel helemaal vol en dat is maar goed ook :) Hier is het recept voor de oreo cookie taart.



Oreo Cookie taart:


Ingrediënten:

Voor de bodem
-170 g Ongezouten roomboter
-170 g Cacaopoeder
-170 g Bloem
- Snufje bakpoeder
- Snufje zout
- Een scheutje rum (optioneel)
- 3 Eieren
- 225 g Suiker
- 125 g Mascarpone
- 125 g Melkchocolade

Voor de topping:
-60 g Ongezouten roomboter
-60 g Gezouten roomboter
- 1 zakje vanillesuiker
- 250 g Poedersuiker
- 5 eetlepels melk
-12 Oreokoekjes + 4 Oreokoekjes voor de garnering


-Verwarm de over voor op 180 graden C.
-Hak de melkchocolade in kleine stukjes
-Meng de cacao, bloem en bakpoeder in een kom (1)
-Meng en kneed in een andere kom (2) de suiker en de boter voor de bodem.
-Doe de helft van kom 1 bij kom 2
-Doe de eieren een voor een in kom 2. Zorg dat je het volgende ei er pas in doet nadat het eerste ei goed in   opgenomen
-Voeg nu de mascarpone, de rest uit kom 1, de stukjes chocola en een scheutje rum toe en mix het tot alles    goed verdeeld is.
-Vet de springvorm in en doe het beslag erin
-Zet de springvorm +/- 30 min. in de oven, maak ondertussen de topping (zie onder)

-Doe de beide boters voor de topping in een kom samen met de vanillesuiker, mix dit door elkaar
-Voeg beetje bij beetje de poedersuiker toe aan het mengsel. Blijven roeren zodat het goed wordt  opgenomen
-Voeg de melk toe en roer het tot het een mooie substantie is geworden
-Verkruimel de oreokoekjes en voeg ze toe aan het mengsel

-Laat de bodem eerst afkoelen wanneer hij uit de oven komt.
-Verdeel de topping daarna over de bodem
-Garneer de bovenkant met oreokoekjes


Eet smakelijk!

2 opmerkingen: